REGENERACJA GŁOWIC I BLOKÓW SILNIKÓW SPALINOWYCH

Wymiana prowadnic zaworów

 

Zadaniem prowadnicy zaworu jest przyjmowanie sił bocznych działających na trzonek zaworu. Prowadnica zaworu centruje zawór na gnieździe zaworowym i odprowadza część ciepła z głowicy zaworu przez trzonek zaworu do głowicy cylindrów. Ze względu na tak ekstremalne obciążenia jakość prowadnic zaworów zależy w decydującym stopniu od materiału i jego właściwości. Prowadnice zaworów wykonuje się z materiałów o dobrych parametrach ślizgu i dużej odporności termicznej. Szczególnie sprawdzonymi materiałami są w tym zakresie żeliwo szare i mosiądz z dobranymi odpowiednio składnikami stopowymi. Dopuszczalny luz między trzonkiem zaworu a wewnętrznym obwodem prowadnicy jest zależny od średnicy trzonka i nie może przekraczać odpowiednio:

dla zaworów o średnicy trzonka do 7 mm:  40 μm – zawór ssący i  55 μm – zawór wydechowy

dla zaworów o średnicy trzonka do 9 mm:  50 μm – zawór ssący i  65 μm – zawór wydechowy

Jeżeli luz jest za duży, albo jeżeli prowadnice zaworów mają wskutek zużycia owalny, stożkowy albo lejkowaty kształt, konieczna jest ich wymiana. Gdy prowadnica jest wybita, talerz zaworu jest osadzony nieśrodkowo, po jednej ze stron gniazda zaworu i wskutek działania siły sprężyn(y) zaworowej(ych) jest wciągany do gniazda. W dłuższym okresie czasu może to spowodować pęknięcie zaworu.

W głowicy cylindrów prowadnica zaworu jest trzymana we właściwej pozycji dzięki połączeniu wtłaczanemu.

Do wyciskania zużytych oraz wtłaczania nowych prowadnic używamy specjalistyczną prasę firmy Carmec, która zapewnia precyzyjne umieszczenie prowadnicy w głowicy. Po wtłoczeniu do głowicy prowadnice są honowane aby zniwelować ewentualne odkształcenia.

 

Call Now Button